Chceme Vám touto rubrikou sdělit, naši milí čtenáři, co že nám nejčastěji zní v uších, když po večerech KVRM chystáme. Stanou-li se Vám následující řádky inspirací, budeme mít radost. V únoru to tedy byli…
Sepultura – Against (1998)
Když v roce 1996 opustil Max Cavalera Sepulturu, bylo kolem toho notné pozdvižení. Parta byla na vrcholu, měla za sebou stylotvorná alba Chaos A.D. a Roots, jenže… klucí se pohádali a Max se odporoučel. O jeho nástupci se horečnatě diskutovalo, padala jména Chuck Billy (Testament) nebo Phil Demmel (Machine Head), leč konkurz nakonec vyhrál v podstatě neznámý Američan Derrick Green. A tohle je jeho debut v dresu brazilské senzace. Pikantní bylo, že ve stejném roce albově debutovala i Maxova nová parta Soulfly. Srovnání? … inu Max vyhrál na celé čáře! Ale takhle… Against je řádná porce kvalitního thrashe, to zas jo!
Wanastovi vjecy – Torpédo (2006)
Šest let čekali fanoušci Wanastovek na novou desku, leč hlavní protagonisty v ten čas zaměstnávala Lucie. Dočkali se až v roce 2006, kdy se Lucie rozpadla a Kodym s P.B.CH. vzkřísili Vjecy. Nahrávalo se s bubeníkem Martinem Vajglem, za singl byla vybrána Otevřená zlomenina srdečního svalu, za zmínku stojí i cover Jasné páky Pal vocuď, nebo předělávka starší věci Nahá.
XIII. století – Amulet (1992)
Prehistorie, debut zakladatelů (a nejspíš i navždy nejvýraznějších představitelů) gotického rocku v Čechách. Století vzniklo na troskách punkáčů Hrdinové nové fronty, o rok později vyšel Amulet. Klasika a kult… hitovky Tělo na kříži, Justina, Růže a kříž a … a vlastně všechno. Jsou Sisters Of Mercy a je XIII. století. Jupíjou!
Messa – Close (2022)
Italská kapela a její třetí album. Doom – stoner rock – dark ambient. Ztěžklé rytmy, místy sabatovské kytary, temná atmosféra, ozvuky Blízkého východu a ona… Sara! Hlas, jakých mnoho není! Pamětníkům se zasteskne po Anneke van Giersbergen v časech The Gathering. Láska na první poslech! V létě se uvidíme na Brutal Assault. Juch!
Plexis – Půlnoční rebel (1990)
Vlastně to není úplně punk, v té muzice už jsou patrny příměsy street rocku, jež ovládne repertoár hned další desky White Killer. Ale to je fuk. Petr Sid Hošek (jehož životní pouť se uzavřela 23. ledna) už navždy zůstane tátou všech tuzemských punkáčů. Z téhle desky jsme byli, tehdy, v devadesátkách, úplně vyndaní. I tohle byl příslib lepších časů, jež nastávaly. A my byli mladí. Půlnoční rebel kráčí městem a všechno, co má sebou, je jenom jeho víra.
… and now for something completely different…
Houslové koncerty Josefa Myslivečka
Bylo mi shlédnouti životopisný film Il Boemo, režisér Petr Václav se v něm chopil životního příběhu hudebního skladatele Josefa Myslivečka, českého hudebníka 18. století, jemuž se skutečně podařilo prorazit v Evropě (to nechť se pozdější hvězdy popmusic vztekají, jak chtějí). Mysliveček se stal zejména v Itálii velkou hvězdou a není žádným tajemstvím, že inspiraci z něj čerpal i tehdy mladičký Mozart. Ke studiu vybral jsem si komplet Myslivečkových houslových koncertů. V osmdesátých letech je natočila japonská virtuoska Shizuka Ishikawa, v doprovodu Dvořákova komorního orchestru, který řídil Libor Pešek. Krása.
A co si hrajete vy?